3 Myter og sandheden om meditation

Når jeg underviser i meditation er der 3 Myter – eller dårlige undskyldninger – som jeg støder på igen og igen.

Det er med meditation som med alt mulig andet. Der virker kun hvis du rent faktisk gør det. Det er desværre ikke nok bare at drømme om at du meditere, du må ned på meditationspuden, lukke øjnene og vende opmærksomheden indad. Gør du det, kan jeg til gengæld garantere dig:

  • mere ro, bedre søvn & mere energi
  • mindre stress, angst og uro
  • bedre selvværd, mere glæde og kreativitet
  • mere tålmodighed, både med dig selv og andre

Så lad os én gang for alle punktere De 3 Myter Om Meditation.

Myte #1 – Jeg kan ikke finde ud af at meditere

Da jeg først begyndte at meditere, var det uhyre vigtigt, at alt foregik lige efter bogen.

Ja, indrømmet, jeg læste en masse bøger om meditation. Og så videoer med forskellige guruér og deltog i timelange meditationssceancer. Fordi jeg troede, at meditation var en kunstart, som jeg skulle lære af en mester.

Alt skulle være helt perfekt.

Jeg havde en ambition om, at meditation skulle opleves på en bestemt måde. Gerne noget med en spirituel oplevelse og “at se lyset”.

Jeg måtte for alt i verden ikke blive forstyrret, der skulle være helt stille omkring mig. Jeg skulle helst sidde det samme sted hver gang, i et svalt, dunkelt rum med blid mantramusik i højtaleren.

Sandheden er…

Det behøver slet ikke at være så kompliceret.

Tro mig, alle kan lære at meditere, også dig.

I dag ved jeg, at jeg er min egen guru, og jeg ved præcis hvad, der er det rigtige for mig. Hvis 3 minutters dybe åndedræt er det, som jeg har brug for, når jeg er i store forsamlinger, til et krævende møde eller når jeg sidder i tandlægestolen, så er det det, jeg gør.

Faktisk kan jeg lukke øjnene, vende opmærksomheden indad og lukke fuldstændig af for omverdenen.

Any time, Anywhere – Hvor fedt er det lige?

Myte #2 – Jeg har ikke tid

Da jeg var under uddannelse til Kundalini Yogalærer, mediterede vi nogle gange op til 2½ time😱.

Før solopgang 😴💤

Lad mig fortælle dig en hemmelighed:

Jeg syntes det var rædselsfuldt!

At sidde der kl. 04:30 om morgenen, i skrædderstilling og recitere alenlange uforståelige mantras halvt i søvne.

Nej, det var ikke lige noget for mig 🙈

Men, jeg gjorde det, fordi det var del af uddannelsen.

Til gengæld blev jeg ret vild med mantras (men det er en helt anden historie, som du kan få en anden dag).

Sandheden er…

En af de mest effektive meditationer, som jeg altid vender tilbage til, tar´ bare 3 minutter.

That´s it – 3 minutter – for at krop og sind falder til ro.

Vil du fortælle mig, at du ikke kan bruge 3 minutter…

… på at skabe ro og balance, forbedre din søvn, din evne til at elske dig selv (og andre), din kreativitet og din mentale sundhed.

Brug 3 minutter på at reducere stress (tro mig, det er SÅ godt givet ud)

 

Myte #3 – Jeg kan umuligt tømme hovedet for tanker

Vidste du at vi hver eneste dag har mellem 50-60.000 tanker 🤔. Langt størstedelen af dem er faktisk negative.

WOW, no wonder at du bliver lidt træt i hovedet i ny og næ.

The Good News is: Du hverken kan eller skal slukke for dine tanker, når du mediterer.

Glem det!

Where attention goes, energy flows

Hvis du hele tiden er optaget af at modarbejde din tankestrøm, vil den bare blive mere insisterende.

Det, du i stedet skal, er at slippe dine tanker.

Som om at du står udenfor dig selv og betragter dine tanker. Lad være med at give dem noget ekstra næring, bare lade dem passere.

Som skyer på en blå sommerhimmel.

Du kan prøve at give dem en mærkat. Det kan f.eks. være at du føler et ubehag ved at sidde stille, eller måske din næse klør. Prøv i stedet for at reagere på tanker ved at klø din næse, så put en mærkat på tanken, f.eks. ubehag, eller kløe.

Eller måske nogle tanker fra dit arbejde trænger sig på, sæt en mærkat på, f.eks. arbejde

Eller du mærker en irritation, en tritesse, en sorg, eller noget du glæder dig til – put en mærkat på, f.eks. følelse.

You get the point!

Sandheden er…

Når du observerer tanken eller følelsen, registrerer den uden at give den mere næring, så mister den sin kraft. Når du er i stand til at sidde med det som ér, uden at forsøge at ændre noget, så indfinder roen sig.

Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med meditation, så lad mig hjælpe dig. Jeg har gået vejen selv, fra fortravlet (stressramt) arkitekt der aldrig havde prøvet at meditere, til yoga- og meditations lærer.

Send mig en besked, så finder vi ud af noget, enten 1:1, online eller på et af mine kurser.

Læs mere om Meditationsforløbet MEDITATION HELT ENKELT HER>>

Scroll to top