Tæm dine tanker, med 3 minutters meditation

meditation

Begår du denne fejl når du forsøger dig med meditation?

Du har besluttet dig for at du vil begynde at meditere, så du kan få mere balance i dit travle liv.

Endelig har du fundet tid til meditation. Huset er stille, du er alene, alt er perfekt. Måske du endda har lavet et lille alter med blomster, lys og dufte. Du sidder i skrædderstilling, med lang lige ryg. Hænderne hviler på knæene og pegefinger og tommeltot rører hinanden. Du starter med at fokusere på din åndedræt. Det helt naturlige flow af indåndinger og udåndinger. Du mærker hvordan brystkassen udvider sig på en indånding og sænker sig på en udånding. Sådan sidder du lidt, inden du flytter fokus på på det 3. øje. Punktet mellem øjenbrynene.

Hvor lang tid mon jeg har siddet her, tænker du så.

Et hår kildre din kind og du fejer det væk.

Hmmmm, hvad skal jeg finde på til aftensmad i dag tænker du måske, eller du begynder at lave lister over hvad du skal huske, eller noget helt tredje. Tankerne flakker omkring, som bier om en honningmad.

Du forsøger desperat at flytte fokus tilbage til det 3. øje, for straks at opdage at du nu tænker på hvor lang tid du har siddet i skrædderstilling og lister dig til at smugkikke på uret, bare lige et hurtigt kik....

Kender du det?

Måske giver du op.

Tænker at meditation ikke er noget for dig. Og beslutter dig i stedet, at du vil du begynde at løbe.... eller strikke.... eller læse, en af de mange selvhjælpsbøger om nærvær og selvkærlighed, eller Kunsten at være Fucking Ligeglad.

Du er ikke dine tanker

Giv ikke op på din meditation så let.

Det er egentlig simpelt.

I stedet for at ville styre dine oplevelser under meditation, så accepter det som er. Strømmen af tanker vil altid være der. Men i stedet for at lade dig irritere over dine tanker, så prøv at betragt dem udefra.

Betragt tankerne som skyer, der svæver forbi på en september blå himmel. Lad være med at give dem nogen næring. Bare observer. Alt hvad du oplever/tænker/føler under din meditation er præcis som det skal være. Med træning og accept vil du få adgang til den stilhed som ligger på den anden side af tankerne.

Magisk Mantra Meditation

Jeg bruger mantra meditation, fordi det beskæftiger min Monkey Mind. Så får jeg fred til nærvær og fordybelse i meditationen.

Kundalini Yogaen rummer en skatkiste med skønne mantras. Er du på Spotify? Så har jeg lavet en playiste med mine ynglings mantras, du finder den og mine andre playlister lige her

Jo mere du lytter til dem, mens du laver alt muligt andet, jo bedre vil din krop og dit sind genkende effekten fra meditationen. Det betyder at du hurtigt kommer tilbage til den tilstand af stilhed som du tidligere har oplevet med lydsporet fra netop det mantra.

Du er din egen Guru

Jeg starter altid min yoga- og meditationspraksis i Kundalini Yoga traditionen med et mantra:

Omg Namo, Guro Dew Namo

Det er en lille rituel markering af overgangen til "MIG TID". Som næsten bliver en lille meditation i sig selv. Nogle gange fortsætter jeg med at chante det lille mantra igen og igen. Jeg har brugt mantraet gennem flere år, så krop- og sind genkender straks hvad den har i vente. Tid til at vende opmærksomheden indad, lade op - og lade alt andet vente.

Mantraet betyder:

Jeg bøjer mig for min indre visdom,
Jeg bøjer mig for min rejse fra mørke til lys

Guru, betyder blot fra mørke til lys. Dette mantra minder dig om at du er din egen Guru. Du har selv alle de svar, du har brug. De findes allerede inde i dig selv. Du behøver ikke at søge svar, alle mulige steder udenfor dig selv. Du ved udmærket godt hvad der er rigtigt for dig. Du skal blot gi´dig selv tid til at lytte indad. Og det er netop det, du tillader dig selv, under meditation.

Læs om Kundalini Yoga og hvorfor jeg, i en periode, har haft brug for at ligge afstand til den Yoga form som ligger mit hjerte så nært lige her

Meditation for a Calm Heart

Sluk for støjen og find ro med Meditation for a Calm Heart

En anden metode jeg bruger er at fokusere på åndedrættet. Denne lille meditation er fantastisk til at få ro på og vende opmærksomheden indad.

Sådan gør du:

  • Sid dig godt til rette, luk øjnene og fokuser på dit åndedræt. Dit helt naturlige flow af indåndinger og udåndiger.
  • Placer højre hånd på hjertet og venstre hånd i oprejst position med håndfladen fremad som hvis du skal aflægge en ed. (som på billedet)
  • Begynd nu en særlig rytme, hvor du lader dit åndedræt blive så langsomt som muligt. Indånd på f.eks. 4 takter, holder vejeret inde på 4 takter, ånder ud på 4 takter og holder vejeret ude på 4 takter. Fortsæt denne rytme i 3 minutter.
  • Slut af med 3 kraftige åndedræt.
  • Sid helt stille et øjeblik og mærk forandring, mærk roen, mærke dit hjerte

Meditation for a Calm Heart slukker alt støjen omkring dig, så du kan mærke dig selv, og handle i overensstemmelse med dit hjerte.

Hvis du er meget i dit hoved og har svært ved at mærke dig selv, så er denne meditation for dig.

Har du brug for mere inspiration til at lave yoga derhjemme?

Jeg har lavet en lille Guide med de øvelser jeg selv laver hver morgen.

Guiden der har fokus på at styrke ryg og lænd, finder du herunder.

 

1 Comment

Comments are closed.

Scroll to top