Lyt til lyden af din helt personlige Ujjayi lyd

Åndedrættet der virker beroligende for krop og sind

Ujjayi - beroliger kroppen og stilner sindet

Åndedrættet er fantastisk!

Åndedrættet afspejler din sindstilstand. Når du er afslappet og groundet kan du mærke hvordan din mave hæver sig på en indånding og sænker sig på en udånding. Når du er anspændt, urolig eller angst bliver åndedrættet overfladisk med tendens til at hyperventilere.

Det fantastiske er at det også virker omvendt. Din sindstilstand afspejler dit åndedræt.

Du kan altså påvirke din sindstilstand alene ved at ændre dit åndedræt.

Ujjayi åndedrættet er en af de teknikker jeg bruger til at berolige kroppen og stilne sindet.

Ujjayi - The Victorious Stretching of the Breath

Ujjayi pranayama er en særlig måde at strække åndedrættet, så det bliver meget langsomt. Det gør du ved at klemme stemmelæberne sammen, så der kun er en lille passage til din vejrtrækning. Samtidig giver det en lille susende lyd i dit indre.

Dit Yjjjayi åndedræt kaldes Det Sejrende Åndedræt fordi du med dette åndedræt besejre Din Monkey Mind.

Er du bekendt med din indre abekat, Din Monkey Mind?

Den evige strøm af tanker som konstant forsøger at distrahere dig og fjerne dit fokus fra både meditation, og din yogapraksis.

Tanker som; hmmmm hvor lang tid mon der er gået? Kan det virkelig være rigtig at jeg bare skal sidde her helt stlle, hmmm jeg skal lige se på uret, klø min næse, rette mine briller, fjerne et hår for ansigtet, eller hvad end din indre abekat finder på. Det kan også være at du begynder at planlægge, lave huskelister eller analysere tidligere begivenheden, bare for at undgå at være nærværende - for hvem ved hvad der så kan ske...

Der er intet så beroligende som din indre stille lyd

Den stille lyd af det dybe og langsomme åndedræt, den helt særlige lyd af dit Ujjayi åndedræt, som kun du kan høre, er den mest beroligende lyd i verden. Din private Ujjayi lyd.

Du kan bruge åndedrættet hvor som helst, når som helst. Enten som en lille beroligende meditation i sig selv, eller til at forankre dit fokus i din yogapraksis. Når du praktiserer Ujjayi åndedrættet fastholdes dit nærvær i nuét.

Dit Ujjayi åndedræt har mange fordele:

  • virker varmende
  • Styrke lunger og diafragma
  • Ilter blodet
  • Berolige nervesystemet

Sådan mestre du dit Ujjayi Åndedræt

Sæt dig godt tilrette med lang lige ryg.
Luk dine øjne og flyt fokus til dit åndedræt.
Bemærk om din mave udvider sig på en indånding – eller tækker sig sammen.
Hvad sker der på udånding?
Træk bevidst din navle ind mod rygsøjlen på næste udånding.
Placer en hånd på maven for at mærke efter.

Ujjayi åndedrættet medfører en stille hviskende lyd.
Sæt tempoet ned på dit åndedræt ved at klemme strubehovedet ganske let sammen, så passagen bliver smallere og gennemstrømningen af ilt langsommere.
Åndedrættet ligger bagerst i halsen, og lyder præcis som når du visker Ahhh.
Start med åben mund.
Efter et par åndedræt på denne måde lukker du munden, ånder ind og ud gennem næsen og laver du samme lyd på indånding som på udånding.

Fortsæt 3-5 minutter.
Sid i tavshed og registrer effekten af Yjjayi.

MEDITATION HELT ENKELT

Meditation er hverken svært, tidskrævende eller en kunstart udelukkende forbeholdt yogier. Det er super enkelt og kan virke næsten banalt - til gengæld er det effektivt og jeg kan garantere:

  • bedre søvn & mere energi
  • mindre stress, angst og uro
  • bedre selvværd, mere glæde og kreativitet
  • mere tålmodighed, både med dig selv og andre

Åndedrættet er tæt forbundet til dine følelser. Har du lyst til at fordybe dig i dit livgivende åndedræt, mærke hvor let du kan påvirke din sinds tilstand, alene ved hjælp af åndedrættet?

Du får signaturkurset Meditation Helt Enkelt med i købet KVIT & FRIT når du tilmelder dig Yogaklubben Årshulet
På kurset får du alle de redskaber du har brug for, for at komme godt i gang med meditation derhjemme, herunder hvordan du bruger dit åndedræt til at opnå indre fred, ro & balance.

 

Scroll to top